29 Aralık 2014 Pazartesi

nardugan


Hıristiyanların İsa'nın doğuşu olarak kutladığı Noel bayramı,
 çok eski Türklerin "yeniden doğuş" bayramıdır.
Türklerin, tek tanrılı dinlere girmesinden önceki inançlarına göre, 
yeryüzünün tam ortasında bir AKÇAM ağacı bulunuyor.


Buna hayat ağacı diyorlar.


 Bu ağacı, motif olarak bizim bütün halı, kilim ve işlemelerimizde görebiliriz.


Türklerde güneş çok önemli.
 İnançlarına göre gecelerin kısalıp gündüzlerin uzamaya başladığı 22 Aralık'ta gece gündüzle savaşıyor. Uzun bir savaştan sonra gün geceyi yenerek zafer kazanıyor.
İşte bu güneşin zaferini, yeniden doğuşu, Türkler büyük şenliklerle AKÇAM ağacı altında kutluyorlar.


Güneşin yeniden doğuşu, bir yeni doğum olarak algılanıyor.


Bayramın adı NARDUGAN
(nar=güneş, tugan, dugan=doğan) Doğan güneş.
Güneşi geri verdi diye Tanrı Ülgen'e dualar ediyorlar.
Duaları Tanrıya gitsin diye ağacın altına hediyeler koyuyorlar, dallarına bantlar bağlayarak o yıl için dilekler diliyorlar Tanrıdan.


Bu bayram için, evler temizleniyor. Güzel giysiler giyiliyor. Ağacın etrafında şarkılar söyleyip oyunlar oynuyorlar. Yaşlılar,büyük babalar, nineler ziyaret ediliyor, aileler bir araya gelerek birlikte yiyip içiyorlar.
Yedikleri; yaş ve kuru meyveler, özel yemek ve şekerleme. Bayram, aile ve dostlar bir araya gelerek kutlanırsa ömür çoğalır, uğur gelirmiş.


Akçam ağacı yalnız Orta Asya'da yetişiyormuş.
Filistin'de bu ağacı bilmezlermiş. Bu yüzden olayın Türklerden Hıristiyanlara geçtiği ve bunu da Hunların Avrupa'ya gelişlerinden sonra onlardan görerek aldıkları söyleniyor. İsa'nın doğumu ile hiç ilgisi yok.


"Doğum, Güneşin yeniden doğuşu"
SümerologMuazzez İlmiye ÇIĞ


yeni yıl yeni umutlara açık 
isterim ki  dileklerimiz gerçek olsun:)


mutlu yıllar

çok sevgiler

:)









77 yorum:

  1. Yine çok yetenekli bir iş çıkarmışsın Havva..
    Ve renkler.
    Ve ışıklar..
    Ve estetik.
    Çok umut verici.
    Önemli olan da umut değil mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. zarif yasemin:)
      teşekkür ediyorum.
      senin de söylediğin gibi umut hepimizin ihtiyacı:)
      ve gerçekleşen hayaller:)
      sevgiler

      Sil
  2. Fotoğraflar çok güzel, bilgi muhteşem... Bilmiyordum, öğrendim... Teşekkürler... Mutlu, sağlıklı, neşe dolu bir yıl olsun... İyi seneler.... Sevgiler....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler bahar,
      ben de bir dostumdan öğrendim:)
      mutlu yıllar

      Sil
  3. Mutlu, musmutlu bir yıl diliyorum Havva Hanım :)

    YanıtlaSil
  4. Çok güzel fotoğraflar var harika bir açıklayıcı yazı olmuş. Bu yeni sene güzelliklerle ve türlü mutlulukla gelsin umarım. 2014 ü ben sevmedim ama 2015 e dair umutlarım var. Sağlık olsun gerisi de olur nasılsa. Mutlu anılarla dolu mutlu zamanlar diliyorum canım hepimize. İyi seneler şimdiden..
    Öpüyorum çok sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler tuğba,
      umut ettiğin şeylere kavuşmanı diliyorum,
      dileklerin çok güzel,amin
      sevgiler

      Sil
  5. yeni yıl sana da bütün istediklerini getirsin güzel kadın... sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. amin handan,tüm kalbimle sana da:))
      sevgiler

      Sil
  6. Ben de yazdım bu bayramı blogumda ve ilk defa çam ağacı süsledim 22 aralık için. Siz de iyi ki yazmışsınız. Ne kadar çok kişi olarak yazarsak daha çok kişiye ulaşma şansımız olur. Minik de bir ekleme yapayım yazınıza izniniz olursa. Hristiyanlar ilk olarak 16 yy. başında çam süslemeye başlamışlar. Martin Luther tarafından yayılmış bu süsleme işi.
    Geçmiş de olsa Nardugan bayramınız kutlu olsun .
    Mutlu yıllar :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. baktım şimdi sana hemen,daha önce kaçırmışım:)
      ne güzel ikimizde aynı bakmışız duruma:))
      eklemene de teşekkürler
      mutlu yıllar,sevgiler

      Sil
  7. Fotoğraflarda ki tüm detaylara bayıldım, elcağızlarına sağlık.
    O halde Nardugan bayramımız kutlu olsun, güzellikler getirsin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler elif,bayramımız kutlu olsun,güzellikler getirsin
      mutlu yıllar
      sevgiler

      Sil
  8. Eline emeğine sağlık havvacığım. Bizleri bilgilendirdin. Görsel de çok zarif ve göz alıcı olmuş. Senin de yeni yılda umutların dağlar kadar beklentilerin denizler kadar bunların gerçekleşmesi göz açıp kapayacak kadar çabuk olsun.
    Sevgiyle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bende bir dostumdan bilgilendim,dostlarıma anlatayım dedim:))
      teşekkürler güzel dileklerin ve yorumlarına:)
      mutlu yıllar sevgiler

      Sil
  9. buralı olmayan arkadaşımız yazdığında ilk defa öğrenmiştim bu narduganı. Ne kadar enteresan bilgiler niye hiç öğretilmez bunlar bize okullarda :(
    Geç te olsa bloglar sayesinde öğrendim ve çok mutlu oldum. Senin de bu bilgiyi paylaşmana o kadar çok sevindim ki <3
    nardugana yakşır güneş gibi pırıl pırıl bir post ve görseller olmuş.
    zarif hepsi yaa
    odundan şamdanı sen mi yaptın ve ya yaptırdın . ?
    çok zevklisin sen havaaa ;)
    yeni yılın da tüm bu zarafetine yakışır mükemmel, neşeli sağlıklı bir yıl olsun <3<3<3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. başkan cısss,
      her bilgi öğretilmez,fazla akıllanıp meselelere etraflıca bakıp akıl yürüten olur mazallah!
      teşekkürler
      şamdan;bildiğin odun işte,üzerinde de üç adet bakkal mumu:) beğenmene sevindim:)) iki hafta önce sarosa gittiğimizde eşe şöyle bir masaya göre yanlardan traşlattım:))
      sonuç benimde çok hoşuma gitti:) sarosa taşıcam yeniden orada da bi keyfini yapayım:))
      mutlu yıllar
      sevgiler

      Sil
  10. Emeğine sağlık !
    Sayın İlmiye Çığ hocamız bunu anlatıyor ama işine gelen anlıyor 😉

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler nilgün:))
      bilginin değil başka şeylerin peşinde olunca:)
      mutluyıllar
      sevgiler

      Sil
  11. Canım nasıl güzel bir çelenk olmuş. Ah anlayan anlasın. Ben kutlamıyorum ama dini inanıştan değil. Sadece eski yılda hoş şeyler olmadı haydi yeni yıl güzellik getirsin olayını sevmiyorum. Şİmdi senenin ne suçu var. Hoş isteyen kutlar istemeyen kutlamaz ama bazı insanlar bunu çok abartıp büyütüyorlar. yani milletin yeni yılı seni gerdi :)
    Ellerine kollarına sağlık canım. Hem çelenk için hemde yazı ve açıklama için. Hemde bizi yalnız bırakmadığın için. Çok öpüyoruz :)
    Mauvvvv

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. abartmadan yapılan herşey hoş oluyor değil mi arkadaşım:))
      teşekkür ediyorum sevgili arkadaşım,şansızlıklar bitsin,yüzün hep gülsün inşallah,
      tatlı berfini avucunun içinden öp benim için:)
      sevgiler canım

      Sil
  12. nadugan mardugan...ben çok sveiyorum süslemeleri kutlamaları :)
    hep kutlayacak güzel şeylere..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben de çok seviyorum çok:)
      içimiz açılsın değil mi?
      mutlu yıllar:)

      Sil
  13. harika el emeğini bakarken bilmediğim birşeyi öğrenmiş oldum,ellerinize sağlık,şimdiden musmutlu yıllar diliyorum..

    YanıtlaSil
  14. Mutlu yıllar güzel kadın :-)

    YanıtlaSil
  15. En güzel yeni yıl dekorasyonu elle hazırlanan desene... :)

    YanıtlaSil
  16. Havva çok eski türklerin yeniden doğuş bayranı olarak kutladıklarını biliyordum ama bu kadar detaylı bilmiyordum..Emeğine sağlık.Bilgi için tşkler..Ayrıca çelenkde ayrı güzel olmuş..Eee nede olsa el emeği, göz nuru..Sevgiler..2015 Mutlu bir yıl olsun..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gülizcim
      sevgiler canım,yeni yıl seni daha da mutlu kılsın

      Sil
  17. havvacığım...Bilgi için çok teşekkürler inşallah herkes okur..süper anlatmışın..bakma sen dünya her bir şeyi bizden öğrenmiş...osmanlı zamanında avrupaya tarımı öğretsinler diye anadoludan insanları yerleştirmişler...şimdi bizim göçmen dediklerimiz(Bulgaristan, yunanistan)... mesela ATATÜRK'ün dedesi osmanlı zamanında karamandan gitme yunanistana ...gerçek türkler....bu arada havvacığım...ellerine emeğine sağlık çok güzel olmuş.Çok güzel süslemişin ama şamdana bayıldım.hrika doğal...Bizlerde gitip gitip englısh home bayılıyoruz tabii dünya parası...şaka hepsi olacak .kutlayacağız.süslüyeceğiz,temizliyeceğiz arınacağız...veee (2015') bütün güzellikle gireceğiz .inşallah...Sağlıklı Mutlu yıllar.....sevgilerimle emel.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ne güzel söylüyorsun emel,
      ayrıca beğenmene sevindim:)
      mutlu yıllar diliyorum sana da
      sevgiler

      Sil
  18. sevgili havvacim,,,,mutlu yillar dilemeye ugradimdi...
    bak neler ogrendim:)
    canim benim...sevdiklerinle..guzel,,,saglikli bir yil olsun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. cihan ablam teşekkür ediyorum,
      sana da mutlu yıllar

      Sil
  19. Ne tatlı, ışıl ışıl yakışır evinize de. Alakasız ama Çakır'ı da çok öptüm :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler,
      şimdi kalktım çakır'a gittim senin yerine öptüm:)
      mutlu yıllar

      Sil
  20. Hola amiga querida !!,espero que este otro año llegue lleno de bendiciones para ti y tus seres queridos
    Cariños ,

    YanıtlaSil
  21. Bilmiyordum bunu, öğrenmiş oldum. Öğrendiğime de sevindim, Türk tarihinden çok Arap tarihi öğretiliyor bize. Sebebi geçmişten bu yana belli. Nereden nemalanabiliyorsan oraya oynarsın.
    Çelengini de çok sevdim. Ne kadar güzel olmuş, o kozalaklarla, renklerle.. Ellerine sağlık.
    Yeni yılda dilediklerine kavuşmanı ve senin ve ailen için çok güzel bir yıl olmasını dilerim.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. doğru bir parmak basma olmuş,seçici tarih öğretisi:(
      güzel sözlerine teşekkürler,ben de iyi dileklerimi ileteyim
      mutlu yıllar
      sevgiler

      Sil
  22. Merhabaaa :)) Bilmiyodum bunları,çok güzel bir yazı olmuş :))
    Bu arada ellerine sağık :)
    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler mor incirim:)
      mutlu yıllar
      sevgiler

      Sil
  23. bence, illa da bir kimliği olması gerekmiyor, her kimden olursa olsun, içinde umut, ,iyilik, birliktelik, sevgi, paylaşım ve sevinç barındıran bir gelenek varsın olsun, keşke tüm günlerimiz böyle olsa, gelen yıl dünyaya barışla gelsin, barış şenlikleri olsun ışıl ışıl, rengarenk...sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. haklısın ayşen illa da kimlik gerekmiyor.
      duan da harika
      çok sevgiler
      mutlu yıllar

      Sil
  24. Teşekkürler Havva. Bilmiyordum. Aklıma Avatar filmi geldi.Orada da böyle bir ağaç vardı. Demek ki insanlık tarihi boyunca bu vardı. Sana da iyi yıllar. Sevgiler.....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aslında tekrarlar hep var hayatta demek:)
      sevgiler
      mutlu yıılar

      Sil
  25. Tüm dileklerinin gerçekleşeceği, sağlık mutluluk huzur dolu bir yıl dilerim :))
    Mutlu yıllar :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler,ben de sana dilerim.
      mutlu yıllar

      Sil
  26. mutlu yıllar havva.
    uzun uzun seneler boyunca buralarda beraber olmak dileğiyle...
    mutlu kal.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler naciye,hep beraber inşallah
      mutlu yıllar

      Sil
  27. Çelengini severim ben senin kendin gibi cıvıl cıvıl olmuş!
    Musmutlu yıllar dilerim sana tatlı kadın..
    öperim bir de..
    yeni yılda umutların gerçek, gerçeklerin seni hep mutlu kılsın..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler,
      ay! ruhuna ne iyi geldi sözlerin
      sevgiler

      Sil
  28. Yazılarını, yorumlarını, kendine has olan herseyini kısaca seni çok seviyorum, illa ki yüz yüze tanışmış olmak gerekmiyor dimi birisini sevmek ve bunu dile getirmek için. Yeni yılda da hep kendin gibi olmanı ve tüm beklentilerinin gerçek olmasını diliyorum, nice mutlu seneler havva ablacım ☺☺☺

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cansel
      Sevgiyi dike getirebilmek sevmek kadar özel bişey bence:)
      Teşekkür ediyorum çok mıtlu oldum
      Kendimi bişey zannetmeye az kaldı yani:)
      Tabi ki şüphesiz bende seviyorum seni
      :₺ teşekkür yeniden

      Sil
  29. hadiii bak yılbaşı akşamı şimdi. çok neşeli girersin umarım ve yılın da huzurlu ve neşeli geçer. :) ay hiç gelmem mi ya, son bikaç hafta yeni blog açanlara gittim de hep ondan yaaa. özür dilerim ki :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mahcup oldum ama ben:(
      Lütfen ama;özür dileyecek bişey yok,ancak yorumlarını özledim yane:))
      Mutlu yıllar diliyorum

      Sil
  30. Huzurlu, sağlıklı,bolluk, bereket, sevgi ve kahkaha dolu çok güzel bir yıl dilerim size ve ailenize...
    Mutlu yıllar ♥

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şahane dilekler siZe de gelsin yıl boyunca
      Sevgiler

      Sil
  31. Sevgili Havvacım bir anlam ifade ettiği için değil sadece ağaç, yeşil, kırmızı, estetik, hayata renk katma olarak bu görüntüleri seviyorum. Hikayeyi de bilmiyordum. Umudu bol yarını güzel bir yıl yaşayalım hep birlikte. Sevgilerimle canım benim..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vuslat nede güzel söylemişsin
      Umudu bol yarını güzel bir yıl olsun
      Sevgiler

      Sil
  32. Bu anlattığını bilmiyordum.Normalde bu kadar estetik ve sevilesi fotoğraflarda duraklar keyifle ilerlerdim ama bu sefer yazdıklarını okuyayım diye.Muazzez İlmiye Çığ,extra ilgimi çeken ve saygı duyduğum bir isim.Bilgi, en az güzel dileklerin kadar değerli ve sevindirici.Mutlu yılların olsun Havva :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler kadriyecim
      Mutlu yıllar
      Sevgiler

      Sil
  33. yobazlar görmesin bu yayını :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hazelim
      Itiraz bile gerçek dışı olmaz mı?
      Bir bilim insanı araştırmış yazmış, en azından düşünmek lazım
      Mutlu yıllar
      Sevgiler

      Sil
  34. Instagram'da da vardı fotoğraflar böyleee masalarla kadehlerle daha bir hoş olmuş sankii.
    Ellerine sağlık Havva.
    Mutlu güzel bir yıl olmasını dilerim :*

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslı:)
      Sevgiler öpüyorum seni
      Mutlu yılllar

      Sil
  35. hem yazı hem kapı süsü şahane olmuş yine.
    mutlu yıllar sevgili havva.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler Alanay
      Mutlu yıllar diliyorum
      Sevgiler

      Sil
  36. Julie
    Thank you very much
    I follow your blog

    YanıtlaSil
  37. Ailenle, bütün sevdiklerinle birlikte mutlu yıllar, Havva'cığım !

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler çok naziksin:)
      ben de sana diliyorum
      sevgiler

      Sil
  38. her zamanki gibi çok güzel görünüyorlar
    mutlu seneler Havva'cım :)

    YanıtlaSil
  39. Yanıtlar
    1. tatil değil ama mecburi ayrılık,
      beklenmeyen tadilat vs işleri:))

      Sil